Lensa Dan Pena

Sini bukan tempat untuk mengira, bereksperimen dan berfantasi tapi sini hanyalah sekadar gelanggang aku untuk meluahkan hasil pemerhatian aku tentang kehidupan dunia yang penuh liku-likunya. Cerita warna warni dan comotnya kehidupan ini semua hanyalah berdasarkan lensaku dan ku tiripkan ia dalam bentuk tulisan sebagai penaku.

Yang Menulis

My photo
Johor Bahru Town, Johor, Malaysia
Pengalaman dan cerita pentas dunia yang menjadikan aku watak dalam kehidupan tatkala aku cuba bertatih mencari pelangi indah dalam harapan warna warni di ufuk merah langit jingga. Agar bisa aku melakar sesuatu yang pasti mengukir manis disenyuman itu. (1 September 2010)

Ada orang ikut

Sedang melihat..

Mengendap Sini

January 19, 2011

HIJAU


بسم الله الرحمن الرحيم

Greeting From Emil


Hijau
Satu kata yang pasti manusia akan punya kata pilihan pada warna,
Tak salah aku katakan kerana hijau punya segala peralihan untuknya,
Tapi titik tolak di sini bukan warna ingin aku petah candakan,
Aku hanya ingin mengimbau sejenak,
Kala dulu lamanya yang ku tuju khas pada dunia.

Hijau,
Dulu laman desa tenang dengan kicauan burung,
Unggas rimba bebas melakukan apa sahaja,
Berkocak keli di sungai bermain keanakan bersama rakan,
Indah panorama dan suara alam,
Jelas tenang menyucikan jiwa.

Hijau,,
Luas terbentang bendang di laman,
Sawah padi yang menghijau jadi cantik bila diterap dalam pandangan,
Aku puas dan senyum kecil,
Kerana masih punya lagi hutan hijau dalam dunia ini,
Seingatkan dunia sudah berubah menjadi hutan batu,
Sesak sana sini dan juga situ,
Fikiran manusia jugak terkandas dengan dunia yang tidak mengira waktu,
Mengejar keindahan hati dan seronoknya dunia batu.

Hijau,
Harapan cuma satu,
Agar kau sentiasa kekal sejenak untuk hayatku,
Tak ingin aku hilang saujana pemandangan itu,
Flora ciptaan Tuhan itu indah selamanya,
Tiada tara tandingnya,
Yang bakal aku sebut rindu,
Bilamana aku di hutan batu.





p/s: aku hanya menulis bilamana aku jejakkan kaki pada satu desa yang tak pernah aku dalami. Memang cantik, terus aku mengucap segala puji pada Tuhan yang mencipta alam semesta. Sujud syukur pada Nya kerana lukisan alam ini masih ada lagi rapi tersimpan walau terpencil. Biarlah terpencil jangan perlu sekali ada manusia yang hadir pada matanya duniawi semata.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...