Lensa Dan Pena

Sini bukan tempat untuk mengira, bereksperimen dan berfantasi tapi sini hanyalah sekadar gelanggang aku untuk meluahkan hasil pemerhatian aku tentang kehidupan dunia yang penuh liku-likunya. Cerita warna warni dan comotnya kehidupan ini semua hanyalah berdasarkan lensaku dan ku tiripkan ia dalam bentuk tulisan sebagai penaku.

Yang Menulis

My photo
Johor Bahru Town, Johor, Malaysia
Pengalaman dan cerita pentas dunia yang menjadikan aku watak dalam kehidupan tatkala aku cuba bertatih mencari pelangi indah dalam harapan warna warni di ufuk merah langit jingga. Agar bisa aku melakar sesuatu yang pasti mengukir manis disenyuman itu. (1 September 2010)

Ada orang ikut

Sedang melihat..

Mengendap Sini

January 12, 2011

PERIH


بسم الله الرحمن الرحيم

Greeting From Emil


Perih,
Siapa yang tidak pernah mengenalinya,
Semua manusia pasti pernah didampinginya,
Tidak pernah sedikit pun pernah melepasi halangan kewujudan ia,
Hanya redha dan terima dengan ketentuan Maha Esa.

Setiap manusia pasti punya definisi hidup yang tersendiri,
Perih dan sengsara,
Mungkin lain perkataan,
Tapi sama maksudnya,
Cuba untuk hilangkan ia,
Nyah kau aku padam,
Tapi tetap tidak berkesan,
Palitnya tercarit kasar,
Calar lekuk dalamnya berbentuk.


Aduh pasti sakit bila ada luka,
Mungkin titis darah tiada pada zahirnya,
Tapi pasti lahir tanpa diminta,
Membuak-buak buih perih itu datang,
Merempah meruah,
Tiada siapa pasti lari darinya,
Hanya duduk tunduk bersujud,
Mendekati yang Ilahi,
Bersabar dan memohon ihsan dari Ilahi.


p/s: Aku tulis atas dasar liku-liku kehidupan. Aku tahu dunia pasti memandangnya remeh. Tapi bila kau alami ia,aku hanya redha dengan segala ketentuannya. Bagiku mungkin ada hikmah disebaliknya. Dan aku juga selalu berharap perih itu akan berakhir dengan baiknya. InsyaAllah.




 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...