Lensa Dan Pena

Sini bukan tempat untuk mengira, bereksperimen dan berfantasi tapi sini hanyalah sekadar gelanggang aku untuk meluahkan hasil pemerhatian aku tentang kehidupan dunia yang penuh liku-likunya. Cerita warna warni dan comotnya kehidupan ini semua hanyalah berdasarkan lensaku dan ku tiripkan ia dalam bentuk tulisan sebagai penaku.

Yang Menulis

My photo
Johor Bahru Town, Johor, Malaysia
Pengalaman dan cerita pentas dunia yang menjadikan aku watak dalam kehidupan tatkala aku cuba bertatih mencari pelangi indah dalam harapan warna warni di ufuk merah langit jingga. Agar bisa aku melakar sesuatu yang pasti mengukir manis disenyuman itu. (1 September 2010)

Ada orang ikut

Sedang melihat..

Mengendap Sini

November 24, 2010

Hidup Dan Renungannya..

Aku berjalan..
Apa yang aku cari di dunia ini sebenarnya..
Aku buntu..

Hari-hari benda sama..
Bangun,makan,kerja,belajar,tidur.
Muak. Bosan.

Entahlah kadang-kadang aku terfikir mengapa dunia ini wujud.
Kenapa manusia Tuhan ciptakan untuk dijadikan Khalifah di muka bumi.
Bagi yang bagus tu eloklah.
Tapi yang hangus tu bagaimana?
Adakah ia takdir perjalanan?

Aku lihat manusia..
Ada yang rajin.
Mereka berusaha.
Mereka kata aku perlukan sesuatu untuk ubah hidup aku.

TAPI;

Ada yang malas.
Mereka tak pernah berusaha.
Biasanya last minute.
Mereka kata 'ALAH' atau 'LECEHLAH'

Aku sedar kekhilafan setiap manusia.
Salah silap.
Semua datang dari manusia.

Subuh pagi..
Aku bangkit dari alam mayaku.
Aku basuh mukaku.
Selimuti tubuhku dengan wuduk.
Bentangnya sejadah.
Aku sujud pada Yang Maha Pencipta Ya Rabbi.

Aku terduduk berfikir sejenak.
Manusia.
Kebaikan sementara.
Ada maknanya.
Kejahatan pula.
Sewenang-wenangnya.

Entahlah..

Dilema..
Aku manusia..
Punye silap..
Aku tak sempurna..
Orang menghukumku..
Aku terima tanpa balasan..
Mulut mereka berkata..
Aku diam..
Tubuh mereka bersoal..
Tubuhku kaku.

Aku manusia lemah..
Aku hanya mampu diam..
Tutup mata perlahan-lahan..
Harap bila mata ku dibuka.
Semuanya berakhir dengan baik.

TAPI
BENARKAH IA BAIK.?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...