Lensa Dan Pena

Sini bukan tempat untuk mengira, bereksperimen dan berfantasi tapi sini hanyalah sekadar gelanggang aku untuk meluahkan hasil pemerhatian aku tentang kehidupan dunia yang penuh liku-likunya. Cerita warna warni dan comotnya kehidupan ini semua hanyalah berdasarkan lensaku dan ku tiripkan ia dalam bentuk tulisan sebagai penaku.

Yang Menulis

My photo
Johor Bahru Town, Johor, Malaysia
Pengalaman dan cerita pentas dunia yang menjadikan aku watak dalam kehidupan tatkala aku cuba bertatih mencari pelangi indah dalam harapan warna warni di ufuk merah langit jingga. Agar bisa aku melakar sesuatu yang pasti mengukir manis disenyuman itu. (1 September 2010)

Ada orang ikut

Sedang melihat..

Mengendap Sini

May 23, 2011

Hidup Adalah Anugerah


بسم الله الرحمن الرحيم

Greeting From Emil



Tajuk entri kali ni guwa ( maaflah aku tukar bahasa perantaraan yg mewakili diri sendiri) nak cerita serba sedikit tentang kehidupan. Maybe ada yang baca tajuk  dah perlekeh guwa kn? " ceh mamat ni macam bajet pro je " heh. Lantaklah orang nak pikir guwa ni apa. Guwa menulis je. Bukan guwa membebel. Nak baca boleh dan guwa ucap jutaan terima kasih, tapi yang tak nak baca tapi saja nak kutuk, lantaklah. Mulut korang. hehe. Jangan risau guwa tak suka emosi2 ni.

Sebenarnya cerita guwa kali ni panjang. Tapi ia banyak mengajar guwa serba sedikit tentang kehidupan. Bagi guwa setiap orang tu ada pendapat. Sama ada salah atau betul itu terpulang pada korang tuk pilih jalan tersebut. Nak cerita panjang. Pendekkan macam nilah, hidup ni tak seperti yang kita rancang macam nak buat lebuhraya tol karak. Haha. Kita hanya merancang tapi Tuhan yang menentukan. After bebelas kali guwa fikir apa yang guwa terima, guwa redha. Memang sudah suratan hidup guwa. Bila segala berubah member guwa perli memang kaw2 punya, " weh man kau pesal berubah, tiba-tiba kuat and slumber badak je hidup kau" eh wan kira untung guwa berubah kalau tak baju lu, gua pnjam buat kesat hingus guwa. Takpe tu citer masa guwa kecik. Seganlah besar nak nanges. Pe jadahnya. Guwa laki lah beb. Sedangkan perempuan ada yang kuat macam badang. Ni pula laki, dapat setepek takkan nak mampus. Hahaha

Bila semua cerita indah guwa berakhir, dulu-dulu lah. Guwa memang tak boleh terima. Macam kanak-kanak main layang2 then putus layang tu confirm lepas tu dia melalak. Ceh, guwa tidak begitu lagi. Haha. Guwa kena kuat. Guwa faham akhirnya. Tapi bagi guwa, guwa tak salahkan sape2 atau menyesal atas segalanya. Nak tahu kenapa guwa fikir macam ni? Guwa bukan malaikat or nabi. Guwa bukan org yg baik-baik yang tak pernah buat salah atau dosa. Tipu dan Pembohong.! kalau ada yang tak pernah. Haha. Tapi guwa bersyukur apa yang guwa dapat. Guwa tak tamak. Gua dapat satu, satu tulah guwa jaga. Tapi sekarang mungkin Tuhan tunjuk guwa segalanya. Guwa kena jalan hidup ini dengan penuh sabar dan penuh berdikari. Guwa kenalah sabar dan jangan putus asa. Ada rezeki guwa terima baik-baik.

Sepanjang 2 tahun guwa tak pernah rasa macam ni, entah datang dari mana rasa ni. Guwa senyap. Guwa fikir. Jawapan pun tetap tiada. Tapi rasa itu datang bilamana guwa betul-betul tersentap dengan tindakan itu. Itu kali pertama guwa pergi tanpa menoleh belakang lagi.Guwa keluar sambil guwa diam. Mata guwa tengok lantai. Apa kejadahnya guwa macam ni. Guwa fikir tak ada rezeki. Dan bagi guwa 2 tahun lebih tu memang besar maknanya. Tapi guwa lepaskan untuk kebaikan. Guwa bukan nak berlagak baik tahu! Guwa cuba buat terbaik. Guwa tak nak benda sama berulang. Guwa kesian. So jalan terbaik guwa pergi dengan cara baik. 

Kalau ada yang tertanya guwa cerita apa, lebih baik tak payah tanya. Haha. Sebab? guwa takkan jawab. Guwa bukan nak berlagak. Macam korang. Korang ada cerita korang jugakan? Dan ingat setiap cerita yang korang ada itulah yang mengajar hidup korang. Percayalah cakap guwa. Jangan lu buat bodoh je. Setiap titik masa kehidupan yang berlaku, ameklah pengajarannya. Supaya esok,lusa dan tulat lu akan jadi orang yang baik. Perbaiki kesilapan yang lepas. Guwa tak pandai berpesan tapi pengalaman yang ada, guwa cedok kuahnya dan kongsi bersama korang.

Buat masa sekarang, memang guwa senyum. Guwa tahu hidup ini perlu diteruskan tak kira apa yang berlaku. Setiap apa yang kita mahu tak semestinya milik kita. Guwa percaya ayat tu. Tapi kita perlu ada usaha. Supaya sekurang-kuranya kita tahu, kita dah buat yang terbaik dan tak pernah kenal ayat 'putus asa'. Even korang main lumba lari. Guwa berserah segalanya pada Tuhan. Guwa bukan orang baik. Guwa terima balasanNya. Sekurangnya guwa tahu diri guwa penuh kekurangan. Dan guwa takkan pernah lagi mendongak kepala ke langit. Guwa sentiasa memaafkan kesilapan semua manusia yang pernah berkawan atau kenal guwa. Guwa tak berdendam pun ngan korang. Cayalah cakap guwa. Hahaha.


Oklah. Guwa dah lapar. Baik guwa pergi dulu dan abeskan taip segala hembusan kata-kata guwa. Kalau guwa ada tersilap. Guwa mintak maaf banyak-banyak kat orang yang baca or diluar sana. Mana ada silap, lu tegurlah guwa. Guwa terima dengan baik. Ok. Jumpa lagi dalam entri lain guwa. Panjang umur, guwa tulis lagi.




lensapena.com.



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...