Lensa Dan Pena

Sini bukan tempat untuk mengira, bereksperimen dan berfantasi tapi sini hanyalah sekadar gelanggang aku untuk meluahkan hasil pemerhatian aku tentang kehidupan dunia yang penuh liku-likunya. Cerita warna warni dan comotnya kehidupan ini semua hanyalah berdasarkan lensaku dan ku tiripkan ia dalam bentuk tulisan sebagai penaku.

Yang Menulis

My photo
Johor Bahru Town, Johor, Malaysia
Pengalaman dan cerita pentas dunia yang menjadikan aku watak dalam kehidupan tatkala aku cuba bertatih mencari pelangi indah dalam harapan warna warni di ufuk merah langit jingga. Agar bisa aku melakar sesuatu yang pasti mengukir manis disenyuman itu. (1 September 2010)

Ada orang ikut

Sedang melihat..

Mengendap Sini

May 15, 2011

Titi Kehidupan


بسم الله الرحمن الرحيم

Greeting From Emil


Titi Kehidupan.

1. Tidak semua yang kita mahukan pasti akan berhasil. Kerana setiap perancangan itu ada suratannya yg tersendiri.

2. Segala yg kita impikan semuanya akan terungkai. Bila ia berjaya, bersyukurlah. Bila ia jatuh jgn mudah putus asa.

3. Sentiasa berdoa pd yg Maha Esa, kerana DIA adalah pendengar yg paling setia. Dekatkan diri padaNya. Tidak kira masa janganlah kita lupa padanya.

4. Bila dalam keadaan yg sukar, bersabarlah jiwa kau. Jangan mudah ia mempengaruhi diri dengan keburukan.

5. Setiap perkara yg berlaku pasti ada hikmahnya. Berdoalah untuk kebaikannya.

6. Menunggu yg demi kebaikan adalah terbaik dan iringinya dengan usaha, tawakal dan doa. 

7. Hormatilah semua manusia, tidak kira siapa jua. Bagi aku, hidup tanpa musuh macam aku adalah aman.

8. Janganlah memusuhi saudara seagama mu sendiri dan rakan atau org yg terdekat walau dia pernah melukaimu. Maafkan dia sebelum terlambat.

9. Setiap perkara yg berlaku pasti ada pengakhiran. Dan jika ia baik,bahagialah. Jika sebaliknya bersabarlah, biarkn kebahagian itu mengiringi kesedihan itu.

10. Perkara terakhir dan penting, setiap yg berlaku itu harus ditauladani. Dipelajari setiap babnya. Agar menjadikan manusia berjiwa lebih matang dan berhati-hati di masa depan.

Aku hanya sekadar menulis,meluahkan sedikit pandangan kepada manusia yg sentiasa putus asa. Kerana aku pernah merasainya. Berada di dalam golongan ini memang menyakitkan. Luka palit hitam itu membungkam dan menyesakkan nafas. Tapi saudaraku sekalian, bersabarlah. Buatlah sesuatu yg engkau mampu mengukirkn senyuman di wajahnya. Bukan itu sahaja tapi di ufuk merah, petala langit jingga agar sentiasa cerah dan ceria. 









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...