Lensa Dan Pena

Sini bukan tempat untuk mengira, bereksperimen dan berfantasi tapi sini hanyalah sekadar gelanggang aku untuk meluahkan hasil pemerhatian aku tentang kehidupan dunia yang penuh liku-likunya. Cerita warna warni dan comotnya kehidupan ini semua hanyalah berdasarkan lensaku dan ku tiripkan ia dalam bentuk tulisan sebagai penaku.

Yang Menulis

My photo
Johor Bahru Town, Johor, Malaysia
Pengalaman dan cerita pentas dunia yang menjadikan aku watak dalam kehidupan tatkala aku cuba bertatih mencari pelangi indah dalam harapan warna warni di ufuk merah langit jingga. Agar bisa aku melakar sesuatu yang pasti mengukir manis disenyuman itu. (1 September 2010)

Ada orang ikut

Sedang melihat..

Mengendap Sini

December 16, 2011

DUNIA | PENTAS PAPAN NYATA


 Hidup di atas dunia ibarat pentas lakonan. Setiap manusia menjiwai watak masing masing yang tersedia Tuhan cipta. Adakala manusia cuba menciplak antara satu sama lain. Menyatakan keegoan dan kehebatan masing masing. Sampai ada yang alpa apa yang mereka lalui. Dunia bg mereka ibarat pentas cahaya tapi bagi aku yang lihat ianya kelam bagai senjakala.



Manusia punya suara untung bilang apa mereka suka. Menghukum sesuka rasa mengikut penyukat sesedap rasa. Bagi aku biarlah saja kerana bukan kehendak kita tapi hak manusia yang tersendiri. Aku tidak sekali akan berkata apa kerana khuatir bila aku bilang satu perkara nanti akhirnya di sana aku dipersoalkan.


Aku tidak mahu ditanya mengapa di dunia sewenangnya aku berkata tapi disana gagap seribu bahasa. Tubuh ini tidak mahu gugup barangkali. Biarlah senda mengata. Aku tak punya apa, pertahan bagaimana biarkan sabar saja mengukap semua. Yang penting kini tiada beban terasa. Bukan lagi ibarat anjing yang kelaparan menunggu tulang untuk disuap, terhegeh di atas bayang sendiri sedangkan tiada siapa mengingini. 

Biarkan sahaja kata menujah berjuta kali. Kata yang ibarat senjata tajam tiada siapa mampu halang. Atas pentas mereka lakonkan itu aku punya suka apa kau sibuk. Prinsip manusia semua tujah antara mereka tanpa musabab dan bicara. Dan kerana itu aku tidak hirau bila dalam kitab suci kata ada satu kaum ini tempatnya 2/3 neraka. Jumlahnya manusia yang byk dari kaum sebegini rupa dan sebab itu aku tidak hirau kalau kaum ini tujah apa sahaja.


Firasat yang entah beribu kali hadir kini aku tolak ketepi biarkan sinar baru hadir beri semangat pada jiwa. Tiupan mekanisme berbentuk rasa hati buatkan nafasku selesa dihela kembali. Biarkan aku gagah sendiri tanpa pertolongan sesiapa kerana khuatir menyusahkan insan lain nanti.


"Pada dunia, kau pentas teater hebat. Menjulang segala perasaan manusia. Tapi bagi aku kelam kerana pentas ini rapuh. Aku kata ini sebab dunia tidak sama setiap hari. Berguling kadang di atas kadang di bawah. Akhirnya bila masa kau dtg kau juga akan dijemput kembali ketempatNya. Atas pentas dengan ikhlas aku berkata wahai sekalian alam maafkan aku andai tersilap sejuta kata dan rasa"






lensapenaemil

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...