Lensa Dan Pena

Sini bukan tempat untuk mengira, bereksperimen dan berfantasi tapi sini hanyalah sekadar gelanggang aku untuk meluahkan hasil pemerhatian aku tentang kehidupan dunia yang penuh liku-likunya. Cerita warna warni dan comotnya kehidupan ini semua hanyalah berdasarkan lensaku dan ku tiripkan ia dalam bentuk tulisan sebagai penaku.

Yang Menulis

My photo
Johor Bahru Town, Johor, Malaysia
Pengalaman dan cerita pentas dunia yang menjadikan aku watak dalam kehidupan tatkala aku cuba bertatih mencari pelangi indah dalam harapan warna warni di ufuk merah langit jingga. Agar bisa aku melakar sesuatu yang pasti mengukir manis disenyuman itu. (1 September 2010)

Ada orang ikut

Sedang melihat..

Mengendap Sini

December 07, 2010

MENULIS


بسم الله الرحمن الرحيم

Greeting From Emil




Menulis adalah ragam setiap umat manusia. Mereka menulis ikut minat dan pekikan hati masing-masing. Aku pula kejap bila ada idea dengan gambar yang aku ada, aku tulis. Bila tak ada aku macam ni lah menulis cerita ala konon macam hebat. Tak pasti vocab and grammar aku macam mana. But itu semua hak masing-masing setiap insan kan.? 

So terpulang kepada kau orang lah nak tulis apa. Janji janganlah melibatkan fitnah atau sesuatu yang berbau hasad dengki untuk burukan orang lain. (Tapi bagi aku kalau kau anggap ni blog macam kau punya diari, kau nak tulis boleh but tak payah beritahu nama. aib tu.) Dan satu lagi tolonglah jangan guna perkataan singkatan yang agak gedik atau pelik. Macam taip mesej. Bukan nak menghalang. Memang hak masing2 tapi fikirkanlah. Luahan minda dan pekikan hati dan ludahan jiwa kau,semua manusia membacanya. Mereka menilai. Kau suka diri kau diperbudakkan.  Matang dan fikirkan.

Aku tulis apa yang aku rasa ok lah. Not kontroversi. Aku tak suka kusut.
Simple but berisi or bermanfaat. Aku suka cara itu.
Tak perlu nak bermadah sangat kalau tak reti kene pada tempatnya.
Takut basi dek ditelan ketawa manusia.
Tapi kalau kau tak segan hembus sudah.
(jangan kau hembus jampi serapah sudah cam tok bomoh..puih2.. )

Aku nak cakap rajin baca belog orang, boleh tahanlah. Aku suka baca idea orang dan cara mereka luahkan minda yang bergumpal di kepala mereka. Terfikir jugak dia orang ini tulis perah otak ke atau suka-suka. Macam mana boleh datang idea yang bergolek. Takkan lah jatuh dari langit, tiba-tiba terus dapat idea. Wow hebat gila. Otak apa ya, aku pun teringin juga rasanya nak jadi sehebat mereka yang dah tak perlu merangkak untuk menulis macam aku. 

Menulis tentang kehidupan yang mereka lalui. Ada yang luah ikut cerita dan ada yang luahkan dalam bentuk puisi. Lenggok bahasa mereka hebat. Metaphora dan segalanya mereka sumbat bagi sedap rasa. Pehh,seronok jiwa mereka menari mengikut gaya minda yang mencurah bagai air hujan yang lebat. 

Haha,mungkin ada makhluk yang akan cakap aku ni follower pun tak ke mana,tulis pun apa benda,cakap orang tapi kau tulis tu apa. Haha. Aku tulis sini pun sebab apa yang aku dapat dari blog kawan-kawan aku dan juga orang yang sudah jadi pro-blogger. Aku dapat tengok cara mereka menulis. Suatu yang aku rasa agak jelas dan manfaat. Ada yang tentang kehidupan dan luahan jiwa mereka dan ada juga tentang isu semasa. Pendek cerita macam-macam ada. Heh. So tulis satu perkara yang manfaat. Sebab apa yang kau tulis semua orang baca. Kira amalan kau kat dunia jugak tau. By the way aku respek juga sesetengah orang dengan cara mereka menulis dan kau orang yang menulis. Sebab kau orang berani bersuara dalam blog ni dengan gaya lenggok anak tekak kau orang.

Lastly sorry kalau aku ada tersinggung hati kau orang. (weh sorry tau. aku serius ni)
Terpukul hati,terbantai jiwa,tersepak rasa. Maaf ya kawan.

Sempena Maal Hijarah yang belum terlambat.
Aku nak ucap Salam maal Hijrah dan Menyambut tahun baru @ Awal Muharam bagi seluruh umat Islam.

Sekian.


7 comments:

  1. wow..we have same hobbies of writing emil!!that great.keep it up..and i like to share ur shortnovel if you dont mind..however,selamat menyambut maal hijrah emil..=)

    ReplyDelete
  2. oh mybe it was accidentally.haha.
    u hve story to shre?wow its sounds great.
    i'm glad if u would like to do that.
    salam awal muharam juga.

    ReplyDelete
  3. well..i have plans to cont my writing again.
    and of course i will share them with you soon.
    keep it up friend..=)

    ReplyDelete
  4. ok. thx friend.
    me too.
    i'm waiting for ur story fren.

    ReplyDelete
  5. jika jujur apa yang kau tulis. persetan saja yang lain. kerana itu umpama isi hati.

    ReplyDelete
  6. umpama kau sggup mati dari hidup.
    tapi jika kau gila menulis.
    dan apa yang kau tulis itu gila akan manusia
    aku suka.haha.
    soal di sini pengayaan bahsa yg digunakan.
    kau suka orang tulis macam ni "kaw nk pew?, nnty lah aq bg kw yer.
    ingin?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...